Pijnklachten

Buikpijnklachten

Buikpijnklachten komen vaak voor. Zowel vrouwen als mannen kunnen dagelijks buikpijn hebben. Deze kan in de onderbuik maar ook in de bovenbuik of in de flanken aanwezig zijn. Als er geen organische oorzaak te vinden is, blijkt dat de klacht vaak samengaat met een verhoogde spanning in de buikmusculatuur, al dan niet met triggerpoints in deze spieren. Triggerpoints zijn pijnpunten die in de spieren aanwezig zijn.

Stuitpijn (coccygodynie)

Vaak staat het stuitbeen (os coccygis) scheef ten opzichte van het heiligbeen. Dit kan veel klachten geven, van zowel stuitpijn, rugpijn, bekkenpijn waaronder zadelpijn als problemen met plassen, ontlasten en gemeenschap. Meestal ontstaat de stuitpijn na een val of een bevalling. Dit kan vaak jaren later ontstaan. Maar het gebeurt ook dat er wel stuitpijn is maar dat er geen val in de voorgeschiedenis is.

Door een milde uitwendige techniek (zie NIMOC) kan het os coccygis weer op de goede plaats komen te staan.

Pijn die is ontstaan na operaties in de buik

Na een operatie in het buik-, bekkengebied is er nadien eigenlijk altijd pijn. Deze verdwijnt meestal vanzelf, maar niet altijd. Mogelijk dat iemand dan in een vicieuze cirkel belandt en is er een verhoogde spanning in de musculatuur aanwezig. Door deze spieren te leren ontspannen en een goede buikademhaling aan te leren, ontstaat bijna altijd een vermindering van de pijnklachten. Ook bij bijvoorbeeld endometriosis kan de pijn hierdoor toch verminderen. De veneuze pompwerking in de buik kan ook niet optimaal zijn waardoor pijnklachten in stand gehouden worden. Middels veneuze pompoefeningen kan dit verbeteren.

Pijn in de bekkenbodem en/of rond de geslachtsdelen, anuskramp

De pijn rond de bekkenbodem of anus heeft vaak te maken met een verhoogde bekkenbodemspanning. Mede door ontspanningsoefeningen van het lichaam en door ontspanningsoefeningen lokaal kan deze klacht meestal goed verholpen worden.

Anuskramp is pijn in de anus. Dit is enorm pijnlijk waarbij flauwvallen tijdens een aanval niet vreemd is. Ook hierbij geldt het leren ontspannen van de bekkenbodemmusculatuur als vermindering van de pijnklacht.

Pijn in het scrotum of in de penis

Vaak komt deze pijn vanuit een verhoogde bekkenbodemspanning en is geprojecteerd in het scrotum of de (top van de) penis. Net als bijvoorbeeld pijn in de pink ontstaat na het stoten van de elleboog (“telefoonbotje”). Hierbij moet geleerd worden om de bekkenbodemspier te ontspannen. Al dan niet in combinatie met ontspanning van de buikmusculatuur.

Bekkenpijn

Bekkenpijn ontstaat vaak in de zwangerschap of na de bevalling. Meestal is er bij bekkenpijn sprake van pijn in de SI-gewrichten, het schaambot, vaak is er ook pijn in de liezen en de billen. 80% van de vrouwen heeft wel ergens in de zwangerschap pijn rond het bekken. Dit is normaal en gaat bijna altijd na de bevalling vanzelf weer over. Mochten de klachten hinderlijk aanwezig zijn waardoor het dagelijks functioneren belemmerd wordt, dan is het raadzaam om een afspraak te maken. Ook als de klachten 6 weken na de bevalling nog steeds aanwezig zijn, is het goed om een afspraak te maken.

Bekkenpijn kan soms zomaar ontstaan bij een verkeerde beweging of na een ongeval. Er kan een verdraaiing in het bekkengewricht aanwezig zijn waardoor de klachten ontstaan. Vaak gaat dit vanzelf weer over. Blijven de klachten langer bestaan of verergeren ze, dan is het goed om een afspraak te maken. Het is tijdens de behandeling eerst belangrijk om de verdraaiing op te heffen. Verder is het nodig om te kijken of er meerdere gewrichten mee zijn gaan spelen, zeker als de klachten al langer bestaan. Vervolgens wordt de belasting langzaam opgevoerd middels gerichte oefentraining.

Ditzelfde is het geval na een ongeval. Het is heel belangrijk om gedoseerd het bekken weer te belasten. Dit komt vaak heel precies.

Zadelpijn

Bij zadelpijn is er vaak sprake van een standsverandering van de stuit, met als gevolg een verhoogde bekkenbodemspanning. Dit kan behandeld worden. Als tip is het belangrijk om tijdens het fietsen ontspannen op het zadel te zitten.

img_3840-15